همین اول کار خوبه یادآوری کنم من برنامه نویس وب هستم و سئو کار نیستم.
اما به عنوان کسی که فروشگاه آنلاینی با ۱۰۰ هزار محصول داشته می خوام تجربه ام رو بگم.
این تعداد محصول اونقدر زیاده که وقت زیادی برای سئو نمی مونه، بهش اضافه کنید که هر روز هم ۵۰ الی ۱۰۰ محصول جدید باید در سایت درج بشه.
چیزی که یاد گرفتم اینه که مهمتر از سئو، محتوای ارائه شده است. مخصوصا اگر می خواهید سئو فروشگاهی کار کنید، اول باید محتوا تون که همون محصول میشه رو تا جای امکان بیشتر.
چون انتظار یه کاربر از فروشگاه آنلاین، اموزش، یادگیری یا سرگرمی نیست. اومده که پول خرج کنه. زمانی این اتفاق میوفته که شما محصولات متنوعی رو در اختیارش بذارید.
یکی از عواملی که باعث بهبود رتبه سئو میشه، تعداد و کیفیت بازدیدکننده هاست. وقتی محتوای خوب و بازدیدکننده راضی داشته باشید، طبیعتاً رتبه تون هم افزایش پیدا می کنه.
اگه بخوام بطور خلاصه تو یک جمله بگم: بنده ی الگوریتم ها نباشید، کارتون رو که درست انجام بدید، الگوریتم ها خودشون رو با شما وفق میدن.
گوگل و هر سرویس دیگه ای از طریق کاربرهای کسب درآمد میکنه، پس هر طور شده می خواد کاربرش رو راضی نگه داره تا سراغ رقیبش نره.
این اتفاق نمیوفته مگر اینکه محتوای خوب، بدرد بخور و مطابق با نیاز کاربرش رو تحویلش بده. همه الگوریتم های جدید دارن به این سمت میرم که در نهایت رضایت کاربر جلب بشه.
پس اگه محتوای خوبی تولید بشه جوابگوی نیازهای کاربران باشه، خود به خود این مطلب رتبه می گیره.
این محتوای خوب می تونه هر چیزی باشه، فیلم، پادکست، یه مقاله و در مورد فروشگاه محصولاتش هستن.
مهم است بدانید اگر چیزی در اینترنت منتشر می کنید (متن یا عکس و …) حتی اگر شما آن را پاک کنید، هیچ وقت پاک نخواهد شد.
سرویس هایی مثل wayback machine تاریخچه همه چیز را ثبت و ضبط می کنند. شما با این سرویس حتی می توانید همین الان اولین صفحه ای که در اینترنت منتشر شد را مشاهده کنید!
به زودی آرشیو مطالبم از سایت های قبلی ام را دوباره در همین سایت منتشر می کنم.
سوالی که خیلی وقتا ذهن رو درگیر می کنه اینه که چطوری بنویسم؟ کوتاه یا بلند؟ کدوم برای سئو بهتره؟ کدوم برای مخاطب؟
موتور جستجو کدوم رو بیشتر می پسنده؟
جواب من اینه که هم کوتاه، هم بلند.
یه مسئله و ذهنیت منفی اینه که به خاطر شبکه های اجتماعی و نوع محتوا شون، الان دیگه همه تنبل شدن و کسی مطلب و نوشته ی طولانی باشه رو نمی خونه!
پرسونا رو یادتونه؟ قراره ما با نوشته هامون مخاطب مون رو شکل بدیم. قراره اونا ما رو فالو و دنبال کنند، نه ما اونا رو.
اگر قراره مخاطبی به خاطر طولانی بودن متنی رو نخونه، همون بهتر که نخونه و وارد سایتهم نشه!
اگر شما داری به عنوان نویسنده کلی زمان میذاری و مطلبی رو می نویسی، این رو توی ذهن خودتون درست کنید که کمترین سپاسگزاری مخاطب اینه که اون مطلب رو بخونه.
اگر واقعا محتوای تولید شده، ارزشی برای مخاطب ایجاد می کنه به عنوان نویسنده خوندن یا نخوندن اون مطلب چیزی از ما کم و یا زیاد نمی کنه اما قطعا خوندش چیزی به مخاطب اضافه می کنه.
کلا خیلی لی لی به لالای مخاطب نذارید و هر طور که دوست دارید بنویسید.
کوتاه یا بلند بودن یه محتوا مهم نیست، مهم اینه که آیا اون محتوا چیزی به مخاطب اضافه می کنه؟ اگر جواب مثبت باشه، حتی اگر ۱۰۰۰ صفحه هم در موردش بنویسید، وقتی مخاطب ببینه داره در ازای زمانی که صرف می کنه، ارزشی دریافت می کنه، قطعا با جون و دل اون مطلب رو می خونه
لی لی به لالای مخاطب نذارید
عباس شکیبا
و اتفاقا دائما خدا خدا می کنه که این مطلب به این زودی ها تموم نشه و اون بتونه چیزای بیشتری یاد بگیره.
نقطه مقابلش هم هست، اگر محتوای تولیدی شما کوتاه باشه، اما دقیقا جواب همون مسئله ای باشه که مخاطب به دنبالش بوده، چه ایرادی داره که سریع و مختصر جواب رو به مخاطب ارائه کنیم.
کوتاه یا بلند بودن محتوای تولیدی اول به خود شما و بعد اقتضای محتوای تولیدی بستگی داره.
مخاطب در درجه سوم قرار داره. مشکل از جایی شروع میشه که این جایگاه ها رو نشناسیم
یا بخوایم یکی رو قربانی دیگری کنیم.
و در آخر تمرین کردن رو فراموش نکنید! در تولید محتوا تازه کار یا حرفه ای باشید، تمرین کردن کلید موفقیت شماست.